E-sklepy umiały wykorzystać popyt
Sprzedaż online rosła dwucyfrowo od lat, ale zamknięcie na długie miesiące wielu sklepów stacjonarnych spowodowało, że rynek rósł nawet o ponad 30 proc.
Aż 12 mld dol. wyniosły wydatki internetowe tylko na pięć głównych kategorii produktów – wynika z danych zebranych przez Statista.com. To 2,3 mld dol. więcej niż w 2019 r., co oznacza skok o niemal 25 proc. – Polski rynek e-commerce to w przewadze małe i średnie firmy, a jego wartość szacowana jest na 100 mld zł – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. – W ostatnim roku w czasie pandemii powstało ok. 11 tys. e-sklepów. Kupujemy coraz bardziej aktywnie, bo prawie 80 proc. internautów kupuje online – dodaje.
Był miliard,
będzie miliard
PwC szacuje, że wartość e-wydatków w 2020 r. wzrosła o 22 mld zł – aż o 36 proc. – i wyniosła 83 mld zł. Prognozy tegoroczne były już ostrożniejsze – zakładano 12 proc. wzrostu i osiągnięcie poziomu 93 mld zł. Ale ostateczny wynik może być wyższy, dwa lockdowny w 2021 r. mocno napędziły klientów. Allegro podało, że w I kwartale przychody netto platformy wzrosły o 61,1 proc., do 1,2 mld zł. Wartość sprzedanych produktów zwiększyła się o 46,1 proc., do 9,6 mld zł. – Na koniec I kwartału liczba aktywnych kupujących przekroczyła 13,2 mln, to 13,4 proc. więcej niż przed rokiem. Przeciętne roczne wydatki na kupującego wzrosły do 2,9 tys. zł, czyli...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta