Problemy z tajemnicą przedsiębiorstwa
Mówiąc o publicznym aspekcie zamówień, możemy zauważyć, że system zamówień publicznych jest w istocie w opozycji do okrywania czegokolwiek tajemnicą.
Jednym z celów uregulowania systemu zamówień publicznych jest stworzenie procedur gwarantujących wydatkowanie środków publicznych w sposób transparentny, jawny, z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Jednak aby cel ten został zrealizowany, konieczne jest zapewnienie odpowiedniego poziomu przejrzystości. Jak bowiem zauważyła rzecznik generalna Ch. Stix-Hackl w opinii sprawie C-247/02 Sintesi, aby konkurencja w zamówieniach publicznych była zachowana, potrzebne jest minimum transparentności. Mówiąc zatem o publicznym aspekcie zamówień, możemy zauważyć, że system zamówień publicznych jest w istocie w opozycji do okrywania czegokolwiek tajemnicą.
Określone ograniczenia
Pomimo powyższych założeń jawność oraz transparentność doznają na gruncie prawa zamówień publicznych pewnych ograniczeń. Przepis art. 18 ust. 3 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych stanowi, że nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane, oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Przy czym wykonawca nie może zastrzec informacji, o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta