Prawo pracownika do bycia offline
W czasie wolnym od pracy pracownik nie ma obowiązku pozostawania z pracodawcą w kontakcie, w tym również za pośrednictwem mediów elektronicznych. Dotyczy to także osób pracujących zdalnie.
W ostatnim czasie można zaobserwować coraz więcej działań nakierowanych na ochronę czasu prywatnego i rodzinnego pracowników. Dziś przyjrzymy się prawu do bycia offline.
To zagadnienie wynika przede wszystkim z rosnącej popularności pracy zdalnej. Pandemia całkowicie zmieniła rynek pracy w tym zakresie i wszystko wskazuje na to, że również po zakończeniu stanu epidemii praca zdalna stanie się w Polsce normą.
Obecnie trwają zaawansowane prace legislacyjne, których celem jest uregulowanie tej właśnie formy wykonywania pracy. Obok licznych zalet pracy zdalnej pracownicy dostrzegają jednak pewne niebezpieczeństwa. Jednym z nich jest kwestia czasu pracy, a konkretnie pozostawania do dyspozycji pracodawcy również po godzinach pracy. Pracownicy zdalni niejednokrotnie skarżą się, że w czasie wolnym otrzymują telefony od przełożonych, maile czy sms-y służbowe. Czy mają obowiązek pozostawania z pracodawcą w kontakcie po godzinach pracy? Jak tę kwestię regulują przepisy prawa? Czy za bycie offline w czasie wolnym od pracy pracownikowi może grozić jakaś odpowiedzialność?
Regulacje o czasie pracy
Zarówno obecnie obowiązujące przepisy, jak i projektowane rozwiązania nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta