Morze zysków z kontenerów
Dwie aktualne katastrofy, czyli powrót pandemii Covid-19 w Chinach i napaść Rosji na Ukrainę, mają sprzeczny wpływ na rynek kontenerów. Pandemia podwyższyła, a wojna obniżyła ceny frachtów. Produkcja w Europie i tak jednak cierpi.
Pandemia w Chinach znowu podwyższyła ceny frachtu, natomiast sankcje narzucone na Rosję za atak na Ukrainę uwolniły sporą część z puli ponad 2 mln kontenerów, które rocznie przeładowywał port w Petersburgu. Niepewność dostaw i rosnące ceny surowców odzwierciedlają się w cenach europejskiej produkcji i nerwowości na rynkach.
Złote kontenery
Sześciokrotny skok – to wzrost cen frachtu między styczniem 2020 r., tuż przed pandemią, a szczytowym poziomem cen we wrześniu 2021 r. Globalny wskaźnik stawek frachtowych kontenerów od stycznia 2019 do marca 2022 r. skoczył z 1733 dol. za fracht do 10 361 dol. W marcu lekko spadł do 8152 dol., ale to nadal blisko pięciokrotny wzrost w porównaniu ze spokojniejszymi czasami.
Globalna polityka to dziś żyła złota dla przewoźników – gigant światowego rynku kontenerów Maersk podwyższył we wtorek prognozy wyniku za cały 2022 r. i ujawnił, że wynik I kwartału przekroczył jego oczekiwania. Firma podkreśla paradoks: choć wolumen...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta