Kolejnictwo to branża, która zieloną transformację przejdzie najszybciej
Ekolodzy nawołują do korzystania z pociągów zamiast samolotów jako najczystszego dziś środka transportu. Analitycy potwierdzają: ten rynek najmniej boleśnie odczuje nadchodzącą transformację energetyczną.
Mimo gwałtownego rozwoju awiacji i transportu samochodowego w ostatnich dekadach sektor kolejowy to wciąż potęga. „Cały świat przecina milion kilometrów torów i pomimo tego, że w 2020 r. kompletnie zmieniły się uwarunkowania podróży, kolejami co roku odbywa się ponad 30 miliardów przejazdów pasażerskich” – podsumowują eksperci Lux Research, firmy badawczej z Bostonu.
„Ponad połowa tych przejazdów ma miejsce w Azji: głównie w Chinach, Indiach i Japonii – a za tym kontynentem podąża Europa, która odpowiada za czwartą część podróży. Do tego dodać należy transport towarów, o skali 9 mld ton rocznie. Biorąc pod uwagę zdolności transportowe tej branży na długie dystanse, koleje należy uznać za sektor kluczowy dla dekarbonizacji mobilności” – dodają.
Sekundują im analitycy agencji Fitch, która w swoim kwietniowym raporcie nie tylko podkreśla najwyższą w całym transporcie efektywność energetyczną kolei, ale również jej stosunkowo niewielkie negatywne oddziaływanie na zmiany klimatyczne (branża odpowiada globalnie za mniej więcej 1 proc. emisji) oraz – i to może się okazać najważniejsze – relatywnie niski, w porównaniu z innymi gałęziami transportu, oczywiście, koszt transformacji energetycznej. W tworzonym przez tę agencję ratingu od pewnego czasu funkcjonuje kryterium tzw. Climate Vulnerability Scores, czyli potencjalnych konsekwencji,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta