Szacowanie wartości zamówienia – błędy i wątpliwości
Prawidłowe ustalenie wartości zamówienia wymaga w szczególności uprzedniego dokonania rzetelnego opisu przedmiotu zamówienia oraz uwzględnienia aktualnego poziomu cen rynkowych.
Szacowanie wartości zamówienia jest bardzo istotną, z punktu widzenia zamawiających, czynnością dokonywaną przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Jest to zagadnienie kluczowe, albowiem jego prawidłowe wykonanie przesądza wielokrotnie albo o konieczności stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych, albo o prowadzeniu postępowania według odpowiedniego trybu.
Poprzednie przepisy i dyrektywy
Wraz z wejściem w życie 1 stycznia 2021 r. ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej jako „ustawa p.z.p.”) – nie zmieniły się zasadnicze założenia dotyczące szacowania wartości zamówienia. Podstawą ustalenia tej wartości nadal jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością. Zasady te wciąż bowiem opierają się na przepisach art. 5 dyrektywy klasycznej i art. 16 dyrektywy sektorowej. W uzasadnieniu do projektu obowiązującej obecnie ustawy p.z.p. możemy przeczytać, że „projektowane przepisy odzwierciedlają unormowania dotyczące szacunkowej wartości zamówienia publicznego zawarte w dotychczasowej ustawie p.z.p. Zachowują one także pełną zgodność z przepisami obowiązujących dyrektyw. Zmiany względem dotychczasowych przepisów mają charakter porządkowy (…).”
Szacowanie wartości zamówienia, uregulowane w art. 28–36 ustawy p.z.p., należy do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta