Jak naprawić błędy na fakturze wystawionej w ramach KSeF
Od początku 2022 r. podatnicy mają możliwość korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur, w ramach którego mogą operować na fakturach ustrukturyzowanych. W ramach nowego systemu elektronicznego z uwagi na jego aspekty techniczne oraz prawne, zasady naprawiania błędów i korygowania faktur uległy zmianie.
Warto się z nimi zapoznać, zanim – jak zapowiada Ministerstwo Finansów – system stanie się z czasem obowiązkowy.
Koniec z anulowaniem faktur
Na wstępnie należy zaznaczyć, iż do tej pory podatnicy oprócz wystawienia faktury korygującej lub noty korygującej, mieli możliwość anulowania faktury. Gwoli przypomnienia, zgodnie z powszechnie przyjętą praktyką, faktura może zostać anulowana, gdy (łącznie):
1)
7
Nie została wprowadzona do obiegu prawnego, tj.:
a)
7
faktura nie została wysłana do kontrahenta, bądź
b)
7
faktura została wysłana, ale nie została odebrana przez kontrahenta, bądź
c)
7
faktura została wysłana i odebrana, a następnie odesłana przez kontrahenta.
2)
7
Dokumentuje czynność nierzeczywistą.
3)
7
Podatnik, który zarazem jest wystawcą podsiada oryginał jak i kopie faktury.
Opisywana instytucja pozaustawowa jest niezmiernie przydatna przykładowo, gdy podatnik umieści na fakturze błędny nr NIP, bądź wystawił omyłkowo fakturę na błędny podmiot, bądź fakturę dokumentującą czynność nierzeczywistą, którą to podatnik nie ma zamiaru wykonać.
Niestety, z uwagi na sposób działania Systemu instytucja anulowania faktury zostanie efektywnie wytrącona z ręki podatnika. Mianowicie, chodzi o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta