Nie ma już powrotu do modelu handlu, jaki znamy
– To nie jest zwykła zmiana – ostrzega prof. Konrad Raczkowski, autor raportu o stanie polskiego handlu. Przedstawiciele sieci handlowych debatowali, jak dostosować się do biznesu w warunkach inflacji, kryzysu i wojny.
Świat czeka jeszcze kryzys, inflacja będzie rosła co najmniej do przyszłego roku, a sieci handlowe muszą się dostosować zarówno do rosnących kosztów produkcji, jak i do potrzeb nowych konsumentów. Polska jest bezpieczna pod względem żywnościowym, jednak wyzwaniem będą ceny tej żywności. Klasę średnią czeka, niestety, pauperyzacja, co oznacza, że być może handel będzie musiał dostosować się do nowego koszyka zakupów.
Nowe czasy już tu są
– To nie jest zwykła zmiana, nad którą przejdziemy do porządku dziennego. Nie będzie powrotu do handlu i funkcjonowania, jakie znamy, im szybciej to sobie uświadomimy, tym szybciej osiągniemy sukces – powiedział prof. Konrad Raczkowski, który na zlecenie Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji opracował raport na temat polskiego handlu w obliczu zmian gospodarczych i geopolitycznych.
Zmiany wywołane wojną w Ukrainie, zerwanymi łańcuchami dostaw, lawinowo narastającą inflacją, nowymi potrzebami konsumentów, nie tylko polskich, ale też ok 2,5 mln osób z Ukrainy, zaowocowały zmianą reguł gry w polskim i światowym handlu. A raport, który zawiera wiele ostrzegawczych sygnałów, miał być – w pozytywnym ujęciu – informacją, jak najlepiej dostosować się do mocno zmienionych warunków funkcjonowania.
– Wysoka inflacja, zerwane łańcuchy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta