Dla samorządów rower ma znaczenie
Infrastruktura dla rowerów jest coraz lepsza, ale jej rozbudowę wyhamuje kryzys gospodarczy.
Drogie paliwa i rosnące ceny biletów miejskiej komunikacji coraz bardziej zachęcają do przesiadki na rower. Sprzyjają temu również znaczące inwestycje samorządów w rozbudowę infrastruktury rowerowej, choć obecna sytuacja gospodarcza budzi obawy o wyhamowanie ich tempa. Niektóre miasta zdecydowały o wstrzymaniu od przyszłego roku dotowania rowerów miejskich.
Na razie rowerów przybywa. Według badań GUS w 2021 r. jeździło na nich 60 proc. Polaków, a rowerem dysponowało 79 proc. gospodarstw domowych. W porównaniu z danymi sprzed pięciu lat to wzrost o 7 proc.
Coraz więcej jest także dróg rowerowych. Według raportu „Miasta dla rowerzystów 2022” przygotowanego przez Centrumrowerowe.pl, największą długość tras ma Warszawa – prawie 709 km. Na drugim miejscu znajduje się Wrocław, ale jego wynik jest o niemal połowę mniejszy – 385 km, z kolei w zajmującym trzecie miejsce Poznaniu drogi rowerowe liczą 340 km. Na kolejnych miejscach ulokował się Kraków – 260 km, następnie Łódź – 238 km, Gdańsk – 234 km i Lublin – 182 km.
Wygodnie po Krakowie
Ale z badań Centrumrowerowego.pl wynika, że najlepszy stosunek dróg rowerowych do wszystkich dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta ma Rzeszów: 47 proc. – Choć przyrost w ostatnich latach (2018–2021) nie jest oszałamiający, bo wynosi jedynie 7,5...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta