Due Diligence – kluczowy etap przy zakupie przedsiębiorstwa
Podmiot, który planuje zakup innej firmy, przed jego dokonaniem powinien przeprowadzić analizę m.in. sytuacji prawnej i finansowo-majątkowej w celu identyfikacji potencjalnych ryzyk. Dla inwestorów analiza ta może stanowić swojego rodzaju zawór bezpieczeństwa.
Pojęcie „due diligence” wywodzi się z języka angielskiego i dosłownie tłumaczy się je jako „należyta staranność”. Do Europy trafiło ono ze Stanów Zjednoczonych, gdzie w kontekście transakcji związanych z nabywaniem spółek lub ich części było używane już na początku ubiegłego stulecia. W naszym kraju często można spotkać się raczej z określeniem audyt (prawny, finansowy) czy po prostu ocena funkcjonowania. Służy ona zidentyfikowaniu ryzyk, które są związane z działalnością wybranej spółki. Pozwala to m.in. na bliższe poznanie firmy czy na potwierdzenie lub korektę ceny spółki, której kupnem jesteśmy zainteresowani. Skutecznie przeprowadzona analiza due diligence jest podstawą każdej przemyślanej transakcji, a w dłuższej perspektywie pomaga tworzyć wartość inwestycji oraz plan działania po transakcji.
Rodzaje i obszary analizy
Zakres i szczegółowość badania due diligence zależą w dużej mierze od konkretnego przedsiębiorstwa, jego specyfiki oraz od potrzeb potencjalnego inwestora. Zespół przeprowadzający badanie skupia się na najistotniejszych obszarach z perspektywy kupującego. Podczas badania mają miejsce m.in. analiza źródeł przychodów i kosztów, rozmowy z właścicielami i zarządem czy weryfikacja systemów wykorzystywanych przez firmę. W zależności od obszaru i zakresu badania, wyróżnia się kilka rodzajów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta