Jak zaksięgować ekwiwalent za urlop
Ekwiwalent za niewykorzystany urlop jest uprawnieniem pracownika, który w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę posiada niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Jego wypłatę trzeba odpowiednio zapisać w księgach rachunkowych.
Każdy pracownik świadczący prace na podstawie umowy o pracę ma prawo do skorzystania w ciągu roku z nieprzerwanego i odpłatnego urlopu wypoczynkowego. Jego wymiar uzależniony jest od stażu pracy (na podstawie umowy o pracę) oraz poziomu ukończonej szkoły pracownika i reguły wynosi 20 lub 26 dni. Występują jednak sytuacje w których z różnych powodów pracownik nie wykorzystał całego przysługującemu urlopu w trakcie zatrudnienia. Art. 171 Kodeksu pracy wskazuje, że w przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny. W sytuacji, w której po ustaniu umowy np. na czas określony strony stosunku pracy podejmą decyzję o kontynuowaniu współpracy zawierając kolejna umowę wypłata ekwiwalentu nie stanowi obowiązku pracodawcy. Ważne, że aby taki stan rzeczy mógł zaistnieć to obie strony muszą podjąć decyzję o wykorzystaniu urlopu wypoczynkowego w czasie pozostawania pracownika w stosunku pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej z tym samym pracodawcą bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta