Kobiety z marmurem
Muzeum Narodowe w Warszawie po raz pierwszy w Polsce prezentuje rzeźby słynnej Camille Claudel oraz Polek tworzących w tym samym czasie co ona.
Wystawa „Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku” opowiada o emancypacji artystek, które przełamywały społeczno-obyczajowe ograniczenia swojej epoki.
Bardzo długo uważano rzeźbę za dziedzinę sztuki zarezerwowaną wyłącznie dla mężczyzn, bo wymagała wysiłku fizycznego, ciężkiej pracy w pyle i brudzie. Niemal do końca XIX wieku żadna państwowa uczelnia artystyczna w Europie nie przyjmowała kobiet.
Ruch i emocje
W Paryżu sytuacja uległa zmianie w 1870 r., gdy Hélène Bertaux założyła tam pierwszą żeńską szkołę rzeźbiarską. Warszawska Szkoła Sztuk Pięknych zaczęła przyjmować kobiety dopiero w 1904 r., a Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie w 1920 r.
Camille Claudel (1864–1943) była niezwykle utalentowana. W Paryżu została uczennicą starszego od niej o 24 lata geniusza Auguste Rodina, a wkrótce jego kochanką i muzą. W sztuce wzajemnie się inspirowali. Ale Claudel szybko zaczęła tworzyć też naznaczone własną indywidualnością rzeźby.
Znakomicie potrafiła...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta