Terminy w kontroli podatkowej
Terminy w kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej mają na celu zdynamizowanie procesu weryfikacji rozliczeń podatkowych. W toku kontroli organy podatkowe powinny działać wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami. Terminy obowiązują bowiem zarówno organ, jak i podatnika.
Organ, nie dochowując terminów naraża się na zarzut przewlekłości lub innych naruszeń zasad postępowania. Na podatniku z kolei ciąży odpowiedzialność, zagrożona karą porządkową, za niedokonanie złożenia wyjaśnień w terminie czy nieprzedstawienie w wyznaczonym terminie ksiąg podatkowych lub dowodów księgowych.
Z drugiej strony, terminy wskazane w przepisach podatkowych mają też za zadanie zagwarantować kontrolowanemu czynny udział w działaniach organów podatkowych w trakcie kontroli. Przykładowo, kontrolowany powinien być zawiadomiony z odpowiednim wyprzedzeniem o miejscu, terminie przeprowadzenia dowodu z zeznań świadków, opinii biegłych lub oględzin (w trakcie kontroli podatkowej oraz kontroli celno-skarbowej z wyprzedzeniem minimum 3 dniowym).
Z uwagi na te zasady, rzetelna komunikacja pomiędzy organem kontrolującym i podatnikiem, prowadzona w obecności „zaufanej trzeciej strony” w postaci profesjonalnego pełnomocnika jest szczególnie ważna, jeśli chodzi o sytuacje, w których możliwe jest niedochowanie terminu.
Wszczęcie kontroli
W zależności od trybu kontroli, termin jej rozpoczęcia jest inny. W przypadku kontroli podatkowej – rozpoczyna się ona nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola podatkowa nie zostanie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta