Spowolnienie ogranicza popyt na diesla
Mniej oleju napędowego zużywa się m.in. w budownictwie, przemyśle i transporcie. Lepiej wygląda za to zapotrzebowanie na benzynę i LPG.
Tegoroczny popyt zgłaszany w Polsce na olej napędowy jest niższy niż w analogicznym okresie 2022 r. Według Unimotu, jednego z największych importerów tego paliwa, to przede wszystkim efekt nie najlepszej sytuacji gospodarczej. „W tak niepewnym otoczeniu makroekonomicznym trudno prognozować dane w II półroczu tego roku. Obserwujemy spadek konsumpcji będący skutkiem recesji” – ocenia biuro prasowe Unimotu.
Wraz ze zniżką zużycia oleju napędowego firma obserwuje wzrost jego cen na rynku europejskim. To z kolei negatywnie wpływa na osiąganą przez nią premię lądową, czyli zarobek z tytułu różnicy występującej między cenami paliw obowiązującymi na międzynarodowych rynkach hurtowych a osiąganymi wewnątrz kraju. W efekcie grupa nie ma dziś takich możliwości osiągania marży importowej jak jeszcze na początku tego roku.
„Niskie ceny w hurcie wpłynęły na poziom cen detalicznych w Polsce. Według POPiHN średnia cena detaliczna oleju napędowego w Polsce po siedmiu miesiącach 2023 r. była o 6...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta