Wpływ ATAD 3 na działalność spółek holdingowych
Celem dyrektywy ATAD 3 jest zapobieganie nadużyciom związanym z wykorzystywaniem spółek fasadowych do celów podatkowych w UE. To kolejne narzędzie do walki z unikaniem opodatkowania i agresywnym planowaniem podatkowym.
Opublikowany 22 grudnia 2021 r. przez Komisję Europejską projekt Dyrektywy nakreślającej zasady zapobiegania nadużywaniu spółek fasadowych do celów podatkowych, zmieniającej Dyrektywę 2011/16/UE (Unshell Directive; dalej, dyrektywa ATAD 3), ma na celu ujednolicenie minimalnego poziomu substancji biznesowej spółek, które są rezydentami podatkowymi Unii Europejskiej i są uprawnione do uzyskania certyfikatu rezydencji w państwie członkowskim.
Dyrektywa przewiduje minimalne wymogi w zakresie substancji biznesowej, jednakże należy zaznaczyć, że państwa członkowskie będą mogły wprowadzić w tym zakresie surowsze kryteria, o ile nie będą one sprzeczne z prawem UE.
Celem dyrektywy ATAD-3 jest uniemożliwienie wykorzystywania do celów podatkowych tzw. „spółek fasadowych”, czyli nieposiadających wymaganego przez nią substratu majątkowo – osobowego.
Zaimplementowanie dyrektywy ATAD 3 przez państwa członkowskie może mieć szczególne znaczenie dla spółek holdingowych, które to nawet w sytuacji braku spełniania „cechy fasadowości” (prowadzącej do odmowy wydania certyfikatu rezydencji podatkowej i tym samym wydania przez państwo członkowskie UE zaświadczenia w przedmiocie braku uprawnienia do korzystania z preferencji podatkowych wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, preferencji z dyrektyw Parent–Subsidiary Directive oraz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta