Kręta droga do większej wzajemności na rynkach
Unijny mechanizm Instrument Zamówień Międzynarodowych ma stanowić swego rodzaju lewar czy środek nacisku wobec polityki gospodarczej państw trzecich i wymuszać na tych państwach zapewnienie wzajemnego otwarcia rynków zamówień podmiotom z UE.
W ostatnim czasie Unia Europejska przyjęła rozwiązania prawne dotyczące dostępu do wspólnego europejskiego rynku zamówień publicznych. Jednym z nich jest przyjęcie regulacji dotyczącej Instrumentu Zamówień Międzynarodowych – IZM (ang. International Procurement Instrument, IPI). Czy IZM rozwiąże problem braku równego dostępu do rynków zagranicznych zamówień, z którymi borykają się dziś europejscy wykonawcy?
W obecnym kształcie europejskie zamówienia publiczne są stosunkowo otwarte dla podmiotów z krajów trzecich, podczas gdy rodzime firmy często nie posiadają analogicznego dostępu do zamówień publicznych w tych krajach. Ten stan rzeczy spowodował, że Unia Europejska postanowiła doprecyzować swoje priorytety w odniesieniu do otwarcia rynków zamówieniowych i przyjmuje bardziej asertywne stanowisko w zakresie wzajemności.
Za takim podejściem kryje się wiele powodów. Głównie związane są one z obawami o konkurencyjność gospodarki Starego Kontynentu, nowymi ważnymi graczami na arenie międzynarodowej – takimi jak Chińska Republika Ludowa, czy choćby potrzebą wyrównania szans w handlu międzynarodowym. Dodatkowym czynnikiem jest także wykorzystywanie przez niektóre kraje trzecie rynku zamówień publicznych jako narzędzia do pobudzania lokalnych gospodarek i promowania krajowego biznesu.
Sama...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta