Granice monitoringu pracy zdalnej
Pracodawca nie ma prawa stosować monitoringu wizyjnego i dźwiękowego w mieszkaniu pracownika zdalnego. A narzędzie informatyczne do kontroli wydajności i zaangażowania pracownika nie może naruszać jego prywatności.
W dobie dynamicznego rozwoju technologicznego i powszechnego wykorzystania pracy zdalnej istnieje coraz większe zapotrzebowanie na wyważoną analizę praw i obowiązków pracodawców i pracowników w kontekście monitorowania aktywności pracowników w trybie zdalnym. W oparciu o przepisy art. 6728 kodeksu pracy oraz Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych Osobowych (RODO) można sformułować dopuszczalne granice oraz wymogi monitorowania pracy zdalnej za pomocą narzędzi informatycznych.
Podstawa prawna
Zgodnie z art. 6728 § 1 k.p. pracodawca ma prawo przeprowadzać kontrolę wykonywania pracy zdalnej przez pracownika. Kontrolę tę przeprowadza się w porozumieniu z pracownikiem w miejscu wykonywania przez niego pracy zdalnej i w godzinach jego pracy.
Sformułowanie o kontroli w miejscu wykonywania pracy zdalnej należy odczytywać szeroko, przy uwzględnieniu specyfiki tej pracy oraz rozwoju technik informatycznych. Wydaje się oczywiste, że pracodawca może posłużyć się w tym zakresie narzędziami informatycznymi. Skutki ich działania obejmują bowiem miejsce wykonywania pracy zdalnej. Wniosek ten wynika również z art. 6728 § 2 k.p. i zawartego w nim sformułowania o dostosowaniu sposobu przeprowadzania kontroli do miejsca wykonywania pracy zdalnej i jej rodzaju.
Ochrona prywatności
Sposób i rodzaj kontroli...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta