Duch konsumenta nie zaginął
Płace rosły szybciej niż inflacja, dzięki czemu siła nabywcza osób odwiedzających centra handlowe nie zmalała, a klienci nauczyli się robić zakupy w nowy sposób – podkreśla Marek Noetzel, Chief Operating Officer, NEPI Rockcastle.
Rok 2023 to dla branży centrów handlowych chyba wciąż przede wszystkim przezwyciężanie skutków pandemii. Czy ten cel udało się osiągnąć?
Opublikowaliśmy nasze wyniki za pierwsze dziewięć miesięcy i dane są bardzo dobre. Obrót netto wzrósł o 21 proc. w stosunku do zeszłego roku. Odwiedzalność ustabilizowała się na wysokim poziomie w granicach wyniku notowanego w 2019 r. – a w wielu przypadkach powyżej. Jednocześnie wyniki pokazują, że podczas wizyty w centrach odwiedzający wydają więcej. Obroty dla całej grupy były więc lepsze o 14 proc. dla pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku w stosunku do tego samego okresu zeszłego roku. Porównując trzeci kwartał 2023 do trzeciego kwartału 2022, wzrost wynosi 8 procent. Gdy spojrzymy na wszystkie trzy kwartały, notujemy 13,6 proc. wzrostu. Mówimy o blisko 60 galeriach handlowych rozsianych w dziewięciu krajach. To są bardzo dobre dane, bo cały nasz koszyk wzrósł w tym okresie o ponad 6 proc.
Jakie czynniki wpłynęły na sytuację ekonomiczną branży w 2023 roku?
Ważnym i pozytywnym elementem jest powrót kin. Przykładem mogą być jednoczesne premiery filmu „Barbie” i „Oppenheimer”, które wywindowały wyniki. W tym roku mamy więcej wielkich hollywoodzkich produkcji, ale i więcej ciekawych polskich filmów, takich jak „Zielona granica” i „Chłopi”. Ich efekt przebił wszelkie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta