Zawodnik z radcą na plecach
Wykonywanie zawodu adwokata czy radcy prawnego to biznes jak każdy inny. Dlatego możliwość ich promocji jest uzasadniona. Ograniczenia to kwestia wyczucia, które z czasem będzie się zmieniać.
Wszyscy kojarzymy kontrowersyjne – jak na nasze standardy – reklamy usług prawniczych w Stanach Zjednoczonych. Billboardy z chwytliwymi, nasiąkniętymi emocjami hasłami z pewnością przykuwają uwagę potencjalnych klientów zza oceanu, ale nas rażą natarczywością i stylem, który nie pasuje do zawodu zaufania publicznego. Jak więc kwestia reklamy usług prawniczych wygląda na naszym podwórku? Warto się temu przyjrzeć, zwłaszcza że w ostatnim czasie regulacje zostały zliberalizowane.
Adwokaci
Do niedawna kodeks etyki adwokackiej (KEA), który jest zbiorem norm etycznych obowiązujących adwokatów, wprost zakazywał reklamowania się i promowania usług. Prawnicy mogli jedynie informować o działalności zawodowej poprzez m.in. zamieszczanie informacji prasowych bezpośrednio związanych z pomocą prawną, przesyłanie informacji mailowych na wyraźne życzenie potencjalnego klienta czy też umieszczanie informacji na stronach internetowych. W tym roku całkowity zakaz reklamy został zniesiony, choć z pewnymi warunkami.
Naczelna Rada Adwokacka 26 maja 2023 r. przyjęła uchwałę, która weszła w życie z chwilą podjęcia, modyfikującą przepisy zawarte w KEA dotyczące wykorzystywania informacji handlowej oraz promocji. W rezultacie zniesiono wszelkie całkowite zakazy związane z korzystaniem przez adwokatów z informacji handlowych. Niemniej, wprowadzono ograniczenia odnoszące się do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta