Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Dużo jest smutku w arkadyjskich krainach

23 grudnia 2023 | Plus Minus | Małgorzata Piwowar
Arkadia jest przestrzenią wszelkich rodzajów miłości i może dlatego wystawa przedstawia jej wizje klasyczne, ale też i arkadię queerową
autor zdjęcia: xxxxx
źródło: Rzeczpospolita
Arkadia jest przestrzenią wszelkich rodzajów miłości i może dlatego wystawa przedstawia jej wizje klasyczne, ale też i arkadię queerową
Arkadie XIX i początku XX wieku, od lewej: Zofia Stryjeńska „Pory roku. Listopad – grudzień”, 1925, Edward Okuń „Autoportret z Sycylijką – granaty”, 1913, Hippolyte Flandrin „Młody pasterz”, 1834–1835, Henryk Siemiradzki „Rzymska sielanka – łowienie ryb”, 1879 , Leon lub Samuel Hirszenberg „Pastorale – pasterz grający na fujarce”, 1903
autor zdjęcia: Xxxxxxxxxx
źródło: Rzeczpospolita
Arkadie XIX i początku XX wieku, od lewej: Zofia Stryjeńska „Pory roku. Listopad – grudzień”, 1925, Edward Okuń „Autoportret z Sycylijką – granaty”, 1913, Hippolyte Flandrin „Młody pasterz”, 1834–1835, Henryk Siemiradzki „Rzymska sielanka – łowienie ryb”, 1879 , Leon lub Samuel Hirszenberg „Pastorale – pasterz grający na fujarce”, 1903
Rękopis Koranu, Turcja, 1795, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie
autor zdjęcia: Bartosz Bajerski/Muzeum Narodowe w Warszawie (3)
źródło: Rzeczpospolita
Rękopis Koranu, Turcja, 1795, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie

Tragedie i katastrofy XX wieku zburzyły mit pięknego człowieka, który odwoływał się do klasycznych wartości i moralności. Ale był on podważany od zarania swojego istnienia. Kryzys wpisany jest przecież w ludzką naturę. rozmowa z Agnieszką Rosales-RodriGuez i Antonim Ziembą, historykami sztuki

Skąd w dzisiejszych trudnych czasach pomysł na wystawę w Muzeum Narodowym o Arkadii, krainie szczęśliwości?

Antoni Ziemba: Może, żeby uświadomić sobie i innym, że mit idealnego świata Arkadii jest dziś nieco zwietrzały? Wprawdzie sztuka i literatura hołubią tę rzeczywistość, Horacy, Owidiusz czy Wergiliusz wynosili ją na piedestał, ale nasze potoczne wyobrażenie o niej nie bardzo pasuje do współczesności. I to mimo powszechnej w naszych czasach postawy poszukiwania idealnej przyjemności za wszelką cenę. Kiedy przychodzi listopad, zastanawiamy się przez chwilę nad śmiercią, ale szybko ją odsuwamy na plan dalszy. Wykasowaliśmy ją w ogóle z codzienności życia, podobnie jak cierpienie. A przecież jest stary motyw „Et in Arcadia Ego” czyli „ja (śmierć) jestem też obecna w Arkadii”. Warto rozważyć, na ile mit arkadyjski jest źródłem kultury przyjemności związanej z konsumeryzmem, a na ile tematem ogromnej literatury filozoficznej i socjologicznej. Ale tak naprawdę wątku kurczowego poszukiwania przyjemności konsumerycznej nie podjęliśmy w tej wystawie. Konstatacja, że żyjemy w epoce przyjemnościowej niczego nam nie daje.

Agnieszka Rosales-Rodriguez: Po pierwsze, Arkadia wyobrażona przez Wergiliusza, wielkiego poetę starożytności, jest fikcją, miejscem pocieszenia, poetyckim marzeniem o lepszym świecie. Po drugie,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12757

Wydanie: 12757

Zamów abonament