Cyfryzacji trzeba uczyć lepiej
Poprawa poziomu kompetencji cyfrowych to zadanie na lata. Wymaga ogromu pracy i inwestycji oraz współpracy sektora edukacji, administracji publicznej i branży cyfrowej – mówi Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.
Jak pan ocenia obecny poziom kompetencji cyfrowych w Polsce? Jaki jest poziom jego rozwoju?
Obecny poziom kompetencji cyfrowych w Polsce pozostawia wiele do życzenia. Według ostatniej odsłony europejskiego badania indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) Polska zajmuje 24. miejsce wśród 27 krajów UE w kategorii kapitał ludzki, opisującej m.in. poziom kompetencji cyfrowych. Metodologia tego badania nie jest jednak idealna i można mieć wątpliwości co do tego, na ile odzwierciedla ono rzeczywistość.
Ponieważ brakuje nam wskaźników stanu kompetencji cyfrowych obywateli, prowadzimy w Polsce od 2022 r. IT Fitness Test. Publiczny, darmowy test realnych umiejętności cyfrowych dostępny jest w wersjach dla uczniów szkół podstawowych i średnich. Dostarcza cennych informacji dla uczestników, szkół i administracji publicznej. Ubiegłoroczna edycja przyniosła nieznaczną poprawę wyników, lecz rezultaty są dalekie od zadowalających. Uczniowie wciąż mają trudności np. z obsługą cyfrowych narzędzi biurowych, a ich znajomość jest dziś niezbędna.
Co mówią testy? Jak wygląda poziom kompetencji wśród młodzieży? Jak wypadnie w Polsce kolejna edycja IT Fitness Test?
Testy pokazują, że kompetencje cyfrowe uczniów wymagają poprawy, choć dobrze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta