Strefy czystego transportu z problemami
Pierwsza w Polsce SCT zacznie działać 1 lipca w Warszawie. To na razie jedyna pewna data związana ze strefami – nie wiadomo, kiedy zaczną działać kolejne.
Część samorządów nie zaczęła nawet konkretnych przygotowań do ich wprowadzenia i przewiduje, że powstanie stref czystego transportu (SCT) to kwestia co najmniej kilku lat. Samorządy z niektórych ośrodków miejskich, np. Olsztyna czy Bydgoszczy, w najbliższym czasie w ogóle nie planują wprowadzenia stref.
Nieudane próby
O tym, że wprowadzenie SCT nie jest łatwą sprawą, najdobitniej przekonali się krakowscy samorządowcy. W styczniu 2019 roku pochwalili się wprowadzeniem strefy niskoemisyjnego transportu na Kazimierzu. Jednak strefa – chociaż mała, obejmująca zaledwie część Dzielnicy I Stare Miasto, od samego początku budziła olbrzymie kontrowersje. Nie zmienił tego fakt, że miała ona funkcjonować tylko pół roku – czyli do lipca 2019. Już w marcu 2019 pod naciskiem mieszkańców i przedsiębiorców z Kazimierza radni miasta wprowadzili poprawki do uchwały o strefie (m.in. wydłużyli do 10 godzin dziennie możliwość wjazdu do niej dostawców). To w efekcie doprowadziło do likwidacji strefy.
Kolejną uchwałę w sprawie SCT krakowscy radni podjęli w listopadzie 2022 roku. Zgodnie z jej treścią SCT w Krakowie miała obowiązywać od 1 lipca tego roku, jednak tym razem uchwałę uchylił Wojewódzki Sąd Administracyjny. Wyrok WSA jest nieprawomocny,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta