Umowy ramowe na masowe tworzenie utworów – treść i wymagana forma
Praktyka w zakresie zawierania umów ramowych na stałą współpracę w zakresie tworzenia utworów wydaje się być sprzeczna z przepisami, co stwarza istotne niebezpieczeństwa po stronie przedsiębiorców.
W wielu branżach (a w szczególności w reklamowej) istnieje konieczność uregulowania nabywania praw autorskich względem utworów tworzonych masowo (setek czy tysięcy utworów miesięcznie) przez kontrahentów. Z reguły strony ustalają podstawowe zasady współpracy, zakres obowiązków, zakres przeniesienia autorskich praw majątkowych, sposoby wyliczania wynagrodzenia, sposoby komunikowania w ramach prowadzonych prac itp.
Ze względu jednak na brak możliwości sprecyzowania wszystkich dzieł, które mają powstać w przyszłości w ramach współpracy, kontrahenci ograniczają się do wskazania ich kategorii, rodzaju czy przeznaczania. Dopiero później w drodze dodatkowej komunikacji („zamówień”) dochodzi do dookreślenia konkretnych potrzeb zamawiającego.
Z perspektywy praktyki istotne jest to, jakie wymogi względem takiego zamówienia (konkretyzacji umowy ramowej) stawia prawo autorskie, a w szczególności jakie działania należy podjąć, aby nie narazić się na konsekwencje związane z brakiem przeniesienia praw autorskich do tych utworów.
Problem ten nie dotyczy praw własności przemysłowej, w przypadku których ustawodawca przewidział, że zawarcie umów cywilnoprawnych (o dzieło oraz zlecenia) prowadzi do powstania prawa na rzecz zleceniodawcy (art. 11 ustawy – Prawo własności przemysłowej).
Czy wystarczy zlecenie w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta