Czy wójt odpowie za poręczenie bez upoważnienia?
Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest zaciągnięcie lub zmiana zobowiązania bez upoważnienia określonego ustawą budżetową, uchwałą budżetową lub planem finansowym albo z przekroczeniem zakresu tego upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących zaciągania lub zmiany zobowiązań przez jednostkę sektora finansów publicznych.
∑ Regionalna izba obrachunkowa w trakcie kontroli ustaliła, że wójt gminy udzielił nielegalnie poręczenia kredytu zaciąganego przez jedną ze spółek komunalnych (spółkę z o.o.). Był to kredyt inwestycyjny. Zarzut RIO dotyczy braku upoważnienia do udzielania poręczeń ze strony rady gminy, braku kwoty poręczenia w budżecie. Czy wójt może ponieść odpowiedzialność w trybie dyscypliny finansów publicznych? Upoważnienie wprowadzono dwa tygodnie po udzieleniu poręczenia – na sesji rady gminy.
Spółka komunalna może samodzielnie zaciągać zobowiązania, w tym finansowe np. z tytułu kredytu. Nie podlega jednak rygorom gospodarki finansowej przewidzianymi w przepisach ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych czy w wybranych przepisach ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W pewnych okolicznościach banki udzielające kredytów mogą wymagać prawnych zabezpieczeń spłaty kredytów udzielanych m.in. spółkom komunalnych. Do katalogu tego zaliczyć należy m.in. poręczenie.
Poręczenia ma źródło normatywne w przepisach Kodeksu cywilnego (k.c.). Z art. 876 k.c. wynika, że przez umowę poręczenia poręczyciel...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta