Paliwa kolejowe, lotnicze i morskie
Zapotrzebowanie na te powstające z surowców kopalnych paliwa jeszcze długo będzie duże. Coraz większe znaczenie powinny jednak mieć paliwa z surowców odnawialnych, co jest przede wszystkim konsekwencją zmieniających się przepisów..
W ubiegłym roku konsumpcja sześciu podstawowych rodzajów paliw płynnych wyniosła w naszym kraju 38,1 mln m sześc. i tym samym wzrosła o 6,5 proc. – wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Była też najwyższa w historii. Tradycyjnie, najwięcej zużyliśmy oleju napędowego, bo stanowił on aż 61,2 proc. całej konsumpcji. Na podium znalazły się też benzyny silnikowe (21,1 proc.) i LPG (12,1 proc.). Stosunkowo małe zużycie obejmowało paliwo lotnicze Jet (3,5 proc.), lekki olej opałowy (1,6 proc.) i ciężki olej opałowy (0,5 proc.). W ubiegłym roku konsumpcja wszystkich rodzajów paliw wzrosła, oprócz obu rodzajów oleju opałowego.
Z ostatnich danych GUS wynika z kolei, że największym konsumentem energii, w tym tej pochodzącej z paliw płynnych, jest transport. W jego ramach zdecydowanie najwięcej energii potrzebowali przewoźnicy drogowi. Stosunkowo niewielkie zużycie przypadło na wszystkie pozostałe rodzaje transportu, czyli kolejowy, lotniczy, wodny i rurociągowy. Popyt na paliwa wykorzystywane w tych branżach jednak rośnie, co znajduje odzwierciedlenie również w działalności niektórych giełdowych spółek.
Popyt na paliwa lotnicze i bunkrowe będzie rósł
Niedawno na rynku paliw lotniczych i bunkrowych (stosowanych w jednostkach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta