Jak uniknąć ryzyka wykluczenia z przetargu wypełniając JEDZ?
Formalizm zamówień publicznych wymaga od wykonawców biorących udział w przetargach dbałości o rzetelność i obiektywizm przekazywanych do oceny zamawiającego informacji. Nierzadko brak precyzyjności, pochopna i pobieżna weryfikacja dokumentacji zamówienia lub brak obiektywizmu decyduje o tym, czy wykonawca uzyska zamówienie.
Rzetelność i obiektywizm to cechy, które ze szczególną uwagę powinny towarzyszyć wykonawcom przy wypełnieniu dokumentów związanych z podstawami wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Czasem, nawet niuanse związane z poszczególnymi przesłankami wykluczenia mogą zadecydować o tym czy danego wykonawcę można postrzegać w świetle podmiotu fachowego i godnego zaufania. W najdalej idący sposób weryfikuje to przesłanka wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Pzp), która swoim zakresem odnosi się do szeroko rozumianej negatywnej przeszłości kontraktowej wykonawcy.
Kiedy wykonawca wypełnia JEDZ?
Wykonawcy biorący udział w przetargach powyżej tzw. progów unijnych zobowiązani są wypełnić tzw. Jednolity elektroniczny dokument zamówienia – w skrócie JEDZ. To właśnie już na tle tego dokumentu weryfikacji poddawana jest przeszłość kontraktowa wykonawcy. Pomyślność weryfikacji podmiotowej uzależniona jest z kolei od prawdziwości i zakresu informacji, które wykonawca zawrze właśnie w dokumencie JEDZ. Szczególne wątpliwości rodzą się jednak w przypadku posiadania „na swoim koncie” kar umownych.
Czy taka informacja wymaga notyfikacji w dokumencie JEDZ ? A jeśli tak, to czy naprawdę trzeba informować o każdej nałożonej karze umownej?
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta