Przez droższą kontrolę bilety w górę
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej negocjuje z liniami lotniczymi nowe stawki za usługu kontroli powietrznej, które mają obowiązywać w latach 2025–2029.
Stawki będą znacząco wyższe od obowiązujących obecnie. Linie lotnicze nie ukrywają, że wzrost kosztów przełoży się na ceny biletów. Nowe stawki oficjalnie zostaną podane i zatwierdzone w listopadzie, a będą obowiązywały od 1 stycznia 2025.
Dodatkowe miliony
Jak wynika z wyliczeń „Rzeczpospolitej”, nowe stawki oznaczają duże zwiększenie wydatków dla Ryanaira, który ma największy (33,65 proc.) udział w polskim ruchu lotniczym. Proponowane przez PAŻP – przy średniej trasie przelotu w Polsce (300 km) – wydatki Irlandczyków zwiększą się z obecnych 210,7 mln złotych do 353 mln. W przypadku WizzAir rosną ze 152,1 mln do 254,8 mln, a dla LOT wydatek wzrośnie ze 108 mln do 181,9 mln. Zaboli też Lufthansę przy wzroście z z 26 mln do 43,6 mln. Największy polski przewoźnik czarterowy, Enter Air, zapłaci nie 27,7 mln zł, jak w tym roku, ale już 43,6 mln.
– PLL LOT zdają sobie sprawę z wyzwań stojących przed PAŻP. Liczymy, że w toku trwających konsultacji uda się wypracować satysfakcjonujące zarówno PAŻP, jak i przewoźników warunki, zapewniające zarówno płynną koordynację w polskiej przestrzeni powietrznej, jak i jej właściwą przepustowość...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta