Sklepy w kropce. Polacy nie chcą wydawać
Wrześniowe tąpnięcie sprzedaży detalicznej dla wielu było szokiem, choć rynek od dawna przyzwyczaja się do nowych zachowań konsumenckich. Polacy nadal bardzo ostrożnie wydają, co jest sygnałem alarmowym.
Polacy głównie z powodu ciosu, jakim była wysoka inflacja, mocno zmienili zwyczaje zakupowe. – Po prostu planują wydatki. Wydają w sposób oszczędny. Ostrożnie, ponieważ na przykład wzrosła rata kredytu, a zmniejszyć wydatki można w zasadzie tylko w przypadku tych na żywność – mówi Katarzyna Dziurdziak-Szewczak, analityk z NielsenIQ. – Zmieniło się jeszcze to, że w efekcie wielu promocji częściej chodzimy do sklepów, żeby nie tracić okazji – dodaje.
Obawa o jutro
Z najnowszego raportu EY Future Consumer Index wynika, że 69 proc. polskich konsumentów spogląda w przyszłość z obawą. 80 proc. z nas boi się rosnących kosztów życia, a 55 proc. martwi się o stan swoich finansów. – Bardziej zamożne grupy społeczne wykazują większy optymizm w badaniach. Stosunkowo wysoki poziom bieżących dochodów dający częściową odporność na wahania koniunktury oraz wyższa stopa oszczędności wśród tych grup pozwalają im łagodzić...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta