Dwa odrębne świadczenia przy ładowaniu pojazdów elektrycznych
Przy korzystaniu z karty i aplikacji do ładowania samochodów elektrycznych mamy do czynienia z dwoma odrębnymi dostawami, tj. świadczeniem usług (zapewnienie dostępu do punktów ładowania) oraz dostawą towarów (energii elektrycznej).
Tak wynika z wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 17 października 2024 r. w sprawie C‑60/23, Digital Charging Solutions GmbH
Stan faktyczny
Spór dotyczył niemieckiej spółki Digital Charging Solutions, niemającej stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej do celów VAT w Szwecji. Spółka niemiecka zapewnia użytkownikom pojazdów elektrycznych w Szwecji dostęp do sieci punktów ładowania. Za pośrednictwem sieci użytkownicy otrzymują aktualne informacje o cenach i dostępności punktów ładowania w ramach sieci. Ponadto usługa sieciowa umożliwia korzystanie z funkcji wyszukiwania i lokalizacji punktów ładowania oraz planowania trasy.
Punkty ładowania wchodzące w skład sieci nie są zarządzane przez spółkę niemiecką, lecz przez operatorów, z którymi zawarła umowę. Spółka niemiecka zapewnia użytkownikom kartę i aplikację uwierzytelniającą, które umożliwiają im ładowanie pojazdów w punktach ładowania. W przypadku korzystania z karty lub aplikacji sesja ładowania jest rejestrowana u operatora, a spółka niemiecka obciąża danego użytkownika. Fakturowanie odbywa się w cyklu miesięcznym. Sesja ładowania i dostęp do sieci są fakturowane oddzielnie. Cena energii elektrycznej jest zmienna, natomiast za usługę pobierana jest stała kwota, niezależnie od tego, czy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta