Czy rejestrować czas pracy pracowników domowych?
Dla osoby zatrudnionej do pomocy w domu, czyli np. opiekunek, powinna być prowadzona ewidencja czasu pracy.
Taka konkluzja płynie z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 grudnia 2024 r. w sprawie C 531/23.
W czym problem
Sprawa została zainicjowana w Hiszpanii przez kobietę, która była zatrudniona jako pracownik domowy przez niecałe sześć miesięcy na przełomie 2020 i 2021 r. Jej zatrudnienie skończyło się zwolnieniem z pracy. Kobieta wytoczyła skargę z tytułu niezgodnego z prawem zwolnienia, a ponadto zażądała wypłacenia jej ekwiwalentu za niewykorzystany urlop oraz wynagrodzenia za godziny nadliczbowe (rzekomo wynoszące w niektórych tygodniach 39 godzin).
Sąd pierwszej instancji uznał żądania za zasadne co do niezgodności z prawem zwolnienia z pracy i zasądził odprawę oraz ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Oddalił jednak żądanie wypłaty wynagrodzenia za nadgodziny stwierdzając, że wobec braku ewidencji czasu pracy nie ma uzasadnionych podstaw do stwierdzenia, że pracownica faktycznie pracowała tak długo, ile wskazywała. Sąd powoływał się na to,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta