USA mają sposób na rosyjskie zagłuszanie
Zagłuszanie sygnału GPS to zagrożenie dla samolotów wojskowych i cywilnych, ale nowa amerykańska technologia oparta na sztucznej inteligencji może je pokonać. Do określania położenia wykorzystuje zmiany pola magnetycznego Ziemi, a nie sygnał z satelity.
Zarówno wojsko, jak i cywile mogą również zakłócać sygnał GPS, co prowadzić może do ogromnych problemów także dla armii. Podczas inwazji Rosji na Ukrainę stało się jasne, że obie strony są w stanie szeroko stosować różne metody zakłócania GPS, aby wprowadzać w błąd drony.
Problem dotyczy także lotnictwa cywilnego również w Polsce. „The Sun” podał, że w ciągu ośmiu miesięcy do końca marca 2024 r. podczas 2309 lotów linii Ryanair i 1368 lotów Wizz Air doszło do problemów z nawigacją satelitarną w regionie Morza Bałtyckiego. Takie zdarzenia miały miejsce również podczas 82 lotów British Airways i kilku innych przewoźników. Już przed rokiem Agencja UE ds. Bezpieczeństwa Lotniczego uznała zagłuszanie i podawanie fałszywych danych za ataki. W marcu 2024 r. takie zakłócenia zauważono w czasie lotu brytyjskiego ministra obrony Granta Shappsa do Polski, gdy jego samolot przelatywał w pobliżu obwodu królewieckiego i wówczas obwiniono o to Rosję.
Zagłuszanie sygnału oznacza pokrywanie go szumem, co czyni sygnał bezużytecznym. Innym rodzajem takich akcji jest wprowadzanie fałszywych danych nawigacyjnych, aby samolot zszedł z kursu....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta