Centra usług dla biznesu mogą dostać rykoszetem
Choć zawieszone na razie nadzwyczajne amerykańskie cła miałyby objąć tylko wymianę towarową, to skutki zawirowań w polityce handlowej prezydenta Trumpa nie ominą też usług dla biznesu.
– Około 20 proc. centrów usług biznesowych w Polsce to podmioty z kapitałem amerykańskim lub realizujące usługi dla klientów z USA. Mogą więc zostać dotknięte pośrednio przez cła na towary importowane do Stanów Zjednoczonych – poprzez spadek zamówień, zmiany w łańcuchach decyzyjnych lub ograniczenia budżetowe po stronie klientów – twierdzi Dariusz Kubacki, wiceprezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) ds. analiz biznesowych.
Najnowsze analizy ABSL, który zrzesza ponad 260 największych firm z tego sektora, wskazują, że optymistyczne prognozy dotyczące przyspieszenia jego rozwoju w tym roku mogą się nie zrealizować. Tym bardziej że ten rozwój zależy w dużej mierze od wzrostu sprzedaży usług świadczonych dla klientów z zagranicy. Jak przypominają eksperci ABSL, polski sektor nowoczesnych usług biznesowych jest silnie umiędzynarodowiony (około 70 proc. z niemal 2 tys. działających u nas centrów należy do inwestorów z zagranicy) i ma globalny zasięg działalności.
Eksportowa ekspansja
– Polska od wielu lat umacnia swoją pozycję na globalnym rynku usług biznesowych – podkreśla Krystian Kamyk, partner zarządzający firmy doradczej Kearney w Polsce. Jak dodaje, jest to głównie zasługa zlokalizowanych w naszym kraju centrów usług...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
