Zmiana miejsca rozładunku – zarządzanie ryzykiem i kosztami
Kto ma prawo zdecydować o zmianie miejsca dostawy? Jakie obowiązki ma przewoźnik i kiedy może żądać wyższego wynagrodzenia?
W transporcie drogowym, zwłaszcza międzynarodowym, zmiana miejsca rozładunku to częsta sytuacja, która może znacznie wpłynąć na koszty, odpowiedzialność oraz wzajemne relacje stron umowy przewozu. Niniejszy artykuł to praktyczny przewodnik dla firm z branży TSL, w którym piszemy o tym, kto może zdecydować o zmianie miejsca dostawy, jakie obowiązki ma przewoźnik i kiedy może on żądać wyższego wynagrodzenia.
Kiedy można zmienić miejsce rozładunku
Zmiana miejsca rozładunku może być konieczna z wielu względów. Mogą to być zmiany organizacyjne po stronie odbiorcy, błędne dane w zleceniu, niedostępność pierwotnego punktu dostawy czy wewnętrzne decyzje logistyczne nadawcy. Niezależnie od przyczyny istotne jest, kto może takiej zmiany dokonać.
W przewozach międzynarodowych (realizowanych na podstawie Konwencji CMR) dopóki odbiorca nie otrzyma drugiego egzemplarza listu przewozowego, dopóty nadawca dysponuje prawem do rozporządzania przesyłką. Może on zmienić miejsce rozładunku, pod warunkiem pokrycia kosztów i przedstawienia wymaganych dokumentów.
W krajowym prawie przewozowym podobne uprawnienia przysługują nadawcy, a po przekazaniu przesyłki – odbiorcy (jeśli nadawca nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)