W jaki sposób mierzyć efektywność działań administracji publicznej?
Sektor publiczny oferuje narzędzia do mierzenia efektywności w administracji publicznej. To klucz do lepszych usług i zaufania obywateli.
W artykule „Jak zwiększyć efektywność administracji publicznej” („Tygodnik Urzędników” nr 82 z 8 kwietnia 2025 r.) podkreśliłem, że dbałość o efektywność powinna być priorytetem na różnych poziomach: rozwoju osobistego (poprzez uczenie się i podnoszenie kompetencji), współpracy zespołowej (wspieranej nowoczesnym stylem przywództwa, opartym na empatii i zaufaniu) oraz kultury organizacyjnej, w której ceni się kooperację i wykorzystanie potencjału każdego pracownika. Wyzwanie stanowi też funkcjonowanie całego systemu i urzeczywistnienie zasad dobrego rządzenia, takich jak otwartość, partycypacja, odpowiedzialność, efektywność i spójność, w codziennej praktyce urzędniczej. Wreszcie zaznaczyłem, że redukcja biurokracji i zbędnych obciążeń administracyjnych w samej administracji otwiera drogę do innowacyjnych rozwiązań i lepszej obsługi interesantów.
Mierzyć to, co jest ważne
Każda organizacja, aby mogła stale dobrze funkcjonować i realizować założone cele i zadania, bez względu na rodzaj prowadzonej działalności, powinna umiejętnie zarządzać swoimi zasobami i podnosić jakość swoich produktów, usług, czy procesów. W teorii brzmi dobrze, ale skąd wiemy, że jesteśmy na właściwej drodze poprawy urzędniczej sprawności i jakości usług publicznych. Tutaj w sukurs przychodzą takie elementy, jak wykorzystanie mierników, identyfikacja tego, co działa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)