Cyfrowe pokolenie cierpi inaczej
Wirtualna rzeczywistość kształtuje sposób postrzegania otoczenia i przeżywania emocji przez dzieci i młodzież.
Dla przedstawicieli pokoleń Z i Alfa internet bywa nie tyle światem równoległym, co alternatywnym. To rodzi wyzwania w zakresie zdrowia psychicznego. – Korzystanie z technologii cyfrowej przez młodych ludzi jest im potrzebne i jest konieczne. Dzisiejszy świat jest jednak tak złożony i przeładowany informacjami, że mówimy o przebodźcowaniu. W takich warunkach młody człowiek potrzebuje wsparcia. Tego wsparcia – najczęściej – nie daje mu rodzina, bo ona jest osadzona w innej rzeczywistości – mówi prof. Janusz Heitzman z Instytutu Psychiatrii i Neurologii.
Rodzina nie rozumie języka cyfrowego, którym posługują się młodzi; nie rozumie też tego, co się dzieje na komunikatorach, z których powszechnie korzystają. Szukanie w niej wsparcia przez nastolatka natrafia na mur nieznajomości. Dlatego – wskazuje ekspert – korzystanie z nowych technologii staje się dla młodych ludzi wentylem bezpieczeństwa i wyrazem potrzeby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w życiu. Młodzież szuka w internecie odpowiedzi na pytania, na które nikt inny im nie odpowiada, m.in. jak żyć.
Wiele zależy od rodziców
Natłok informacji dostępnych w sieci i trudność przetransponowania ich na to, co dzieje się w rzeczywistości, powoduje jednak, że dzieci stają się rozproszone, mają trudności ze skupieniem uwagi. – To negatywne konsekwencje korzystania – choć w pozytywnym celu – z internetu –...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
