Na jakiej podstawie zatrudnić pracownika samorządowego?
Pracodawca samorządowy ma znacznie ograniczoną swobodę w zakresie zatrudnienia na określonych stanowiskach pracy, a także wyboru podstawy prawnej nawiązania stosunku pracy.
Powstanie stosunku pracy pracownika samorządowego jest procesem sformalizowanym, co w przypadku części stanowisk odnosi się zarówno do samej procedury związanej z poszukiwaniem kandydatów do pracy, jak i do podstawy zatrudnienia, która jest ściśle związana ze stanowiskiem na którym ma dojść do zatrudnienia.
Punktem wyjścia do dalszych analiz jest wskazanie, że ustawodawca w ustawie o pracownikach samorządowych (dalej „u.p.s.”) nie stworzył nowych podstaw zatrudnienia, ale oparł się na ogólnych przepisach kodeksu pracy (dalej „k.p.”). Zgodnie z art. 2 k.p., pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Obowiązująca ustawa o pracownikach samorządowych odwołuje się do trzech, spośród wyżej wskazanych podstaw zatrudnienia, tj. powołania, wyboru i umowy o pracę, choć ta ostatnia jest niewątpliwie najszerzej stosowana. Z historycznego punktu widzenia, nastąpiła rezygnacja z zatrudnienia na podstawie mianowania.
1. Podstawy zatrudnienia pracownika samorządowego
Kwestię podstaw zatrudnienia pracownika samorządowego reguluje art. 4 u.p.s. Zgodnie z jego treścią, na podstawie wyboru zatrudniani są pracownicy samorządowi w urzędzie marszałkowskim (marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa - jeżeli statut województwa tak stanowi), w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)