Kontrola podatkowa i celno-skarbowa – skutki dla przedsiębiorców
Organy podatkowe dysponują wieloma narzędziami, dzięki którym mogą skutecznie zabezpieczyć przyszłą egzekucję należności, jeszcze zanim zapadnie ostateczna decyzja w sprawie.
W poprzedniej części cyklu („Bezpieczna firma” z 23 września) omówiliśmy najważniejsze różnice pomiędzy kontrolą podatkową a kontrolą celno-skarbową – od zasad wszczęcia, przez przebieg postępowania i zakończenie, aż po zakres uprawnień organów i obowiązki podatnika. Tym razem skupiamy się na praktycznych skutkach działań kontrolnych, które mogą mieć istotne konsekwencje finansowe i organizacyjne dla przedsiębiorców.
W celu zapoznania się z kompleksowym opracowaniem dotyczącym działań kontrolnych organów podatkowych z ostatnich sześciu lat zapraszamy do lektury raportu MDDP opracowanego wraz z Konfederacją Lewiatan „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa. Niełatwe relacje podatników i organów podatkowych”.
VAT, PIT… i długo, długo nic
W obszarze kontroli niezmiennie dominuje podatek od towarów i usług. W latach 2019–2024 aż 61 proc. wszystkich kontroli celno-skarbowych oraz 49 proc. kontroli podatkowych dotyczyło VAT. Taki wynik nie powinien zaskakiwać: to największe źródło podatkowych dochodów budżetu, a jednocześnie obszar, w którym organy wypracowały najwięcej narzędzi analitycznych i procedur.
Na następnych miejscach są podatki dochodowe. W kontrolach podatkowych drugie miejsce zajmował PIT (43 proc. postępowań),...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)