Pracodawca musi przygotować ocenę ryzyka zawodowego
Ryzyko związane z wykonywaną pracą powinno zostać ocenione na wszystkich stanowiskach pracy w firmie. Jest to obowiązek pracodawcy. Głównym celem takiej oceny jest zapewnienie poprawy warunków pracy oraz ochrona życia i zdrowia pracowników.
Obowiązek przygotowania oceny ryzyka zawodowego wynika wprost z art. 226 kodeksu pracy, zgodnie z którym pracodawca ma obowiązek oceniać i dokumentować ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą oraz informować pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami. Obowiązek ten został sprecyzowany w przepisach rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (dalej: rozporządzenie).
Czym jest to „ryzyko zawodowe”
Jego definicję znajdziemy w § 2 pkt 7 rozporządzenia. Przez ryzyko zawodowe należy rozumieć prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, powodujących straty, w szczególności pojawienia się u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy lub sposobu wykonywania pracy. Definicja nie wskazuje, że jedyną stroną, która może ponieść straty, jest pracownik. Jednak przy przeprowadzaniu oceny ryzyka zawodowego na stanowisku bierze się pod uwagę jedynie skutki zdrowotne dla pracownika.
Ocena ryzyka zawodowego pozwala na stwierdzenie, jakie zagrożenia występują na danym stanowisku. Dlatego nie powinna...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)