Rowery publiczne przynoszą miastom zyski i tworzą miejsca pracy
Rozwijające się systemy rowerów miejskich pociągają wzrost nakładów na rozbudowę infrastruktury. Inwestycje w drogi rowerowe mocno wspierają fundusze Unii Europejskiej.
Aż 300 mln euro zyskują europejskie miasta dzięki funkcjonowaniu systemów miejskich rowerów, a do 2030 r. ta kwota może wzrosnąć do 1 mld euro – wynika z najnowszego raportu firmy konsultingowej EY. Jest jednak warunek: rozwój tego sektora musi być traktowany priorytetowo przez miejskie samorządy. Badanie zlecone przez dwie wiodące instytucje w zakresie wzrostu ruchu rowerowego w Unii Europejskiej – Urban Mobility oraz Cycling Industries Europe – pokazało, że inwestycje w rower miejski przekładają się na wymierne oszczędności w obszarze zdrowia publicznego, ponadto w kwestiach społecznych i środowiskowych, a także przynoszą bezpośredni zysk finansowy.
Okazuje się, że każdego roku miejskie rowery zapobiegają emisji niemal 46 tys. ton CO2. Poza tym przynoszą 30 mln euro oszczędności, bo kierowcy mniej czasu spędzają w korkach. Pozwalają też uniknąć prawie 1 tys. przewlekłych chorób, co zmniejsza wydatki służby zdrowia o 40 mln euro. – Korzystanie z rowerów publicznych obniża koszty podróży nawet o 90 proc. w porównaniu z autem – komentuje wyniki badania Jakub Giza, dyrektor ds. rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej w Nextbike Polska.
Ćwierć miliarda euro dochodu
Sam sektor rowerów miejskich tworzy nowe miejsca pracy....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
