Cztery wizje trzeźwości
Zamiast dublować inicjatywy dotyczące sprzedaży, reklamy i promocji alkoholu, warto skoncentrować się na analizie problemów, z którymi w pierwszej kolejności powinniśmy się zmierzyć.
Obecnie trwają prace aż nad czterema projektami nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Projekt rządowy, opublikowany 10 października, trafił do ponownych konsultacji publicznych. Trzy pozostałe – senacki, Klubu Parlamentarnego Polska 2050 – Trzecia Droga, a także Koalicyjnego Klubu Parlamentarnego Lewicy – znajdują się już na etapie prac sejmowych z uwagi na odmienny od rządowego tryb procedowania. Projekty łączy wspólny cel: zaostrzenie przepisów dotyczących sprzedaży, reklamy i promocji alkoholu, w tym zwłaszcza piwa. Dotyczą ich też wspólne problemy.
Po pierwsze – niekonsekwencja planowanych zmian sprawia, że sektor piwowarski staje się nieproporcjonalnie obciążony w debacie dotyczącej polityki alkoholowej. Projekt w zasadzie pomija problem spożycia alkoholi wysokoprocentowych.
Po drugie – daleko idąca ingerencja w branżę alkoholową narusza konstytucyjną zasadę proporcjonalności.
Po trzecie – część proponowanych rozwiązań jest niejasna, a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwa do praktycznego wdrożenia.
Po czwarte zaś projekt rządowy i projekt Lewicy powielają te same rozwiązania, co podaje w wątpliwość zasadność procedowania ich równolegle.
Projekt Polski 2050
Najbardziej radykalny wydaje się projekt Polska 2050. Przewiduje dalsze ograniczenia dostępności napojów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)