Umowy na 40 mld zł. Co zrobiono w Porcie Polska?
Po okresie, jak to określił premier Donald Tusk, „rozliczania i czyszczenia” prace w CPK, a teraz już Porcie Polska, ruszyły do przodu. Tylko w grudniu spółka podpisała już 11 umów. W całym roku ich wartość ma sięgnąć 40 mld zł, podobnie ma być w 2026 r.
Wartość całego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), obecnie Portu Polska wynosi 131,7 mld zł, które mają być wydane na tę inwestycję w latach 2024-2032. Z tej kwoty ponad 76,8 mld zł to inwestycje kolejowe, w tym na Koleje Dużych Prędkości (KDP), na trasach Warszawa–Łódź–Poznań/Wrocław. 42,7 mld zł ma kosztować część lotniskowa. Reszta to inwestycje komplementarne i drogowe.
– Tylko w grudniu podpisaliśmy umowę inwestycyjną z Polskimi Portami Lotniczymi, zgodnie z którą PPL obejmą w I etapie 49 proc. udziałów w spółce, która wybuduje i będzie zarządzać nowym lotniskiem – mówił premier.
Wkład PPL w tę inwestycję do 2032 r. wyniesie 4,6 mld zł, pieniądze będą pochodziły z zysku PPL. W 2024 r. wyniósł on netto 644,8 mln zł.
Ale to nie wszystko. – W tym miesiącu złożyliśmy wnioski o wydanie pozwoleń na budowę, w tym na fundamenty pod terminal, dworzec kolejowy i dworzec autobusowy oraz pod budynki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)