Tożsamość narodowa nie zawsze uzasadnia restrykcje krajowe
Zatrudnienie cudzoziemca w administracji publicznej
Tożsamość narodowa nie zawsze uzasadnia restrykcje krajowe
RYS. JACEK FRANKOWSKI
CEZARY MIK
Zatrudnianie jedynie obywateli danego kraju w administracji publicznej stanowi wyjątek od zasady swobody przepływu pracowników najemnych.
Prawo Wspólnoty Europejskiej wymaga, aby państwa członkowskie zapewniły wszystkim pracownikom najemnym z pozostałych państw członkowskich swobodę poruszania się i osiedlania w związku z poszukiwaniem pracy, w trakcie jej wykonywania i po jej zaprzestaniu (art. 48 i in. traktatu o WE; dalej - TWE).
Przepisy o swobodnym przepływie pracowników zostały rozwinięte w rozporządzeniu Rady nr 1612/68 z 15 października 1968 r. o swobodnym przepływie pracowników wewnątrz Wspólnoty (Dz. Urz. WE 1968, L 257), które w art. 1 i 7 gwarantuje równe traktowanie w dostępie do pracy i jej wykonywaniu. Od tej zasady czyni jednak istotny wyjątek, który pozwala państwom członkowskim zastrzec, że w administracji publicznej będą mogli być zatrudniani jedynie ich obywatele. Problem polega jednak na tym, że nie ma legalnej definicji zatrudnienia w administracji publicznej. W praktyce rodzi to problemy prawne.
Komisja Europejska jako organ czuwający nad przestrzeganiem prawa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta