Wrak brazylijskiego pociągu finansowego
Wrak brazylijskiego pociągu finansowego
JEFFREY SACHS
W połowie stycznia brazylijska gospodarka wypadła ztorów -- jej waluta efektownie załamała się, a kursy akcji poszły w dół. Ten wrak pociągu może poczynić szkody nie tylko w Brazylii, lecz także w większej części Ameryki Łacińskiej. Tragedią jest, że było to wydarzenie oczekiwane. Trzej inżynierowie prowadzący brazylijską politykę gospodarczą -- rząd Brazylii, Międzynarodowy Fundusz Walutowy oraz finansowe osobistości ze Stanów Zjednoczonych -- byli boleśnie opieszali. Szczęśliwie ta fatalna polityka została teraz odrzucona; niestety, zbyt późno i bardzo dużym kosztem.
W 1994 roku Brazylia przeżywała hiperinflację, ceny rosły w tempie nie mniejszym niż 2000 proc. rocznie. Ówczesny minister finansów, a obecny prezydent Fernando Henrique Cardoso przeprowadził pomysłową reformę pieniężną, w wyniku której pojawiła się nowa waluta o stabilnym kursie wobec dolara -- w przybliżeniu wynosił on 1 reala za 1 dolara. Tak zwany plan reala zadziałał. Inflacja szybko spadła i w Brazylii nastąpiło ożywienie gospodarcze.
Inflacja nie zatrzymała się jednak natychmiast. Od marca 1994 roku do końca 1995 r. pensje iceny przeciętnie podwoiły się, przy prawie nie zmienionym kursie 1 reala za dolara. Pod koniec 1995 r....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta