Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Wrak brazylijskiego pociągu finansowego

06 lutego 1999 | Ekonomia | JS

Wrak brazylijskiego pociągu finansowego

JEFFREY SACHS

W połowie stycznia brazylijska gospodarka wypadła ztorów -- jej waluta efektownie załamała się, a kursy akcji poszły w dół. Ten wrak pociągu może poczynić szkody nie tylko w Brazylii, lecz także w większej części Ameryki Łacińskiej. Tragedią jest, że było to wydarzenie oczekiwane. Trzej inżynierowie prowadzący brazylijską politykę gospodarczą -- rząd Brazylii, Międzynarodowy Fundusz Walutowy oraz finansowe osobistości ze Stanów Zjednoczonych -- byli boleśnie opieszali. Szczęśliwie ta fatalna polityka została teraz odrzucona; niestety, zbyt późno i bardzo dużym kosztem.

W 1994 roku Brazylia przeżywała hiperinflację, ceny rosły w tempie nie mniejszym niż 2000 proc. rocznie. Ówczesny minister finansów, a obecny prezydent Fernando Henrique Cardoso przeprowadził pomysłową reformę pieniężną, w wyniku której pojawiła się nowa waluta o stabilnym kursie wobec dolara -- w przybliżeniu wynosił on 1 reala za 1 dolara. Tak zwany plan reala zadziałał. Inflacja szybko spadła i w Brazylii nastąpiło ożywienie gospodarcze.

Inflacja nie zatrzymała się jednak natychmiast. Od marca 1994 roku do końca 1995 r. pensje iceny przeciętnie podwoiły się, przy prawie nie zmienionym kursie 1 reala za dolara. Pod koniec 1995 r....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1615

Spis treści
Zamów abonament