Czy puste może być piękne
Czy puste może być piękne
Projekt plakatu Wiesława Rosochy "Senrei Nishikawa w Polsce" dla Centrum Sztuki Studio im. St. I. Witkiewicza
Jacek W. Kamiński
dyby człowiek miał nigdy nie zniknąć jak rosa Adashino, nigdy się nie rozwiać jak dym nad Toribeyama, ale istniałby w świecie na zawsze, jakże rzeczy utraciłyby swą moc poruszania nas! Najcenniejszą rzeczą w życiu jest jego niepewność".
Ta notatka pochodzi z "Zapisków dla zabicia czasu", z Japonii przełomu XIII i XIV wieku i jest autorstwa Kenko, mnicha buddyjskiego klasztoru zen. To jedno z trzech literackich arcydzieł, których fragmenty zamieszczono na początku wydanego przez Universitas tomu I "Estetyki japońskiej" -"Wymiary przestrzeni" - antologii pod redakcją Krystyny Wilkoszewskiej. Tom przytacza tylko te zabytki literackie, które są równie ważne dla historii piśmiennictwa Japonii, jak dla dzisiejszej jego estetyki.
Cytat jest przykładem, jak ważne dla postrzegania piękna przez Japończyków mogą być rzeczy i zjawiska niecenione gdzie indziej....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta