Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Marcin Kłopociński

06 lutego 1995 | Ekonomia | KG

Sylwetki biznesu

Marcin Kłopociński

Startował ze wspólnikiem jedenaście lat temu. Razem zgromadzili kapitał w wysokości 2 tys. USD. Wystarczyło to akurat na kupno prostej półautomatycznej maszyny. Kiedy zaczynali, w okolicach Warszawy powstało już kilkadziesiąt podobnych zakładów produkcji tworzyw sztucznych. Rynek zarzucono tandetą, głównie zabawkami, na którą był jednak spory popyt. Właściciele Masko wybrali więc inną branżę -- opakowania.

Pierwszymi odbiorcami wyrobów Masko były przedsiębiorstwa zagraniczne, tzw. firmy polonijne. Płaciły za opakowania drożej niż przedsiębiorstwa państwowe, które obowiązywały centralnie narzucone cenniki. Po 5-6 latach takiej działalności Masko stać już było na kolejne inwestycje za zarobione pieniądze. Bardzo udany okazał się rok 1990 z dużym eksportem do krajów byłego ZSRR. Wtedy firma zanotowała 5- krotny wzrost sprzedaży. W 1991 r. eksport ten załamał się. W handlu z Zachodem natomiast zniesiono bariery celne. Polskę zalała natychmiast fala kosmetyków sprowadzanych często z pominięciem cła. Żaden legalnie funkcjonujący producent nie był w stanie konkurować z tą podażą. Nowe...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 397

Spis treści
Zamów abonament