Listy do "Rzeczpospolitej": „Uniwersytety potrzebują rewolucji”
W związku z artykułem pana Jana Filipa Staniłko proponującego „rewolucję” na uniwersytetach („Uniwersytety potrzebują rewolucji”, „Rz” 134, 10.06.2008 r.) należy pamiętać, że uniwersytety stanowe w USA to druga albo i trzecia liga i proponowane przez autora naśladowanie akurat tych uniwersytetów nie jest wskazane.
Model niemiecki (nie tylko pruski!) uniwersytetu liberalnego z dwiema najważniejszymi zasadami: „Wolność nauczania i wolność uczenia się” oraz „Nauczanie połączone z badaniami” nie jest przeżytkiem.
Uniwersytety od tzw. szkół wyższych powinny się różnić ścisłym powiązaniem nauczania z badaniami od pierwszego roku studiów. Habilitacja jako ważny element wprowadzający zdrową (sic!) rywalizację oraz naturalną selekcję, zwłaszcza w sytuacji osłabienia uniwersytetów i obniżenia standardów ocen, jest niezbędna. Należałoby tylko odrzucić wymóg przedstawiania przy otwieraniu przewodu habilitacyjnego dodatkowych publikacji. Powinna wystarczyć praca habilitacyjna, ale na naprawdę wysokim poziomie. Najważniejsze: już prace doktorskie powinny być obowiązkowo publikowane w postaci elektronicznej i ogólnie dostępne, gdyż byłoby to jednym z czynników wpływających na podnoszenie ich poziomu, a także zabezpieczającym przed plagiatami.
prof. dr hab. Andrzej Zaborski, Uniwersytet Jagielloński