Największe pojazdy też muszą być oszczędne
Na napęd spalinowo-elektryczny przestawiają się nie tylko producenci aut osobowych, ale także transport publiczny oraz wytwórcy pojazdów specjalnych
Maszyny budowlane i transport to sektory gospodarki gwałtownie poszukujące oszczędności. Firma Boeing testuje samoloty zasilane biopaliwem. Niekiedy oszczędności paliwa przybierają formy karykaturalne. Jedna z firm lotniczych nakazała pilotom latanie na minimalnym zapasie paliwa. Piloci zaprotestowali, twierdząc, że taki pomysł naraża pasażerów na niebezpieczeństwo.
Jednym ze sposobów na oszczędności i ograniczenie emisji spalin jest napęd hybrydowy. To połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. Mogą pracować na przemian lub jednocześnie, np. w mieście – elektryczny, za miastem – spalinowy. Silnik elektryczny może pełnić także funkcję prądnicy i podczas hamowania doładowywać akumulator. W ten sposób można odzyskiwać część energii.
Samochody osobowe z napędem hybrydowym produkowane są już od ponad dziesięciu lat. Najbardziej popularnym modelem tego typu auta jest Toyota Prius, ale są także hybrydowe hondy civic i lexusy. Największe korzyści z napędu hybrydowego można osiągnąć w pojazdach, które często zatrzymują się i ruszają: w autobusach miejskich, wozach służb komunalnych, np. do wywożenia śmieci.
– Czy to transport wodny, kolejowy, miejski czy drogowy, praktycznie w każdej części tego sektora można zastosować rozwiązania hybrydowe –...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta