Marka może być największą wartością firmy, dlatego warto zadbać o jej ochronę
Przedsiębiorca, który chce chronić należącą do niego markę, ma do wyboru kilka opcji. Może ograniczyć się do terytorium Polski, wyjść na rynek europejski albo objąć ochroną niemal cały świat
Marka coraz częściej stanowi główną wartość firmy. Klient, który raz skojarzy produkt nią opatrzony z dobrą jakością, będzie przecież do takiej marki wracał. A to przekłada się na konkretne pieniądze.
W języku polskim słowo marka ma charakter potoczny. Nasze przepisy nie posługują się tym terminem. Jego odpowiednikiem jest w zasadzie pojęcie znaku towarowego. W zasadzie, bo coraz popularniejszym rozwiązaniem staje się rejestrowanie przez firmy marek i logo w charakterze wzorów przemysłowych.
Kiedy logo staje się wzoremZarówno w prawie polskim, jak i unijnym wzór to nowa (czyli wcześniej nieznana) i mająca indywidualny charakter (czyli wywołująca odmienne ogólne wrażenie niż wzory znane wcześniej) postać wytworu. Może się to przejawiać w kształtach, kolorach, fakturze itp. cechach. Wytworami są m.in. symbole graficzne (art. 102 pwp). Ponieważ znak też może (choć nie musi) przybrać postać symbolu graficznego, przedsiębiorcy korzystają czasem z możliwości zastrzeżenia wzoru – zamiast albo oprócz rejestracji znaku towarowego.
Gdzie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta