Regał, biurko i komputer są potrzebne firmie, telewizor niekoniecznie
Biurko, telefon, komputer, kserokopiarka – takie zakupy na cele firmy prowadzonej w domu z pewnością nie wzbudzą podejrzeń. Problemy mogą się pojawić, gdy spróbujemy rozliczyć w kosztach ekspres do kawy, telewizor, pościel czy zestaw kieliszków
Ogólna reguła jest znana każdemu przedsiębiorcy: kosztem może być tylko taki wydatek, który ma związek z działalnością gospodarczą, został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia ich źródła i nie został wyraźnie wykluczony z takich kosztów przez ustawodawcę w art. 23 ustawy o PIT. W praktyce jednak pojawia się pokusa, by w kosztach firmy rozliczyć wiele codziennych wydatków z działalnością mających niewiele wspólnego. Organy podatkowe podczas kontroli bacznie przyglądają się tego typu kosztom i możemy być pewni, że w razie kontroli zapytają nas o uzasadnienie dla obciążenia firmy takim zakupem jak sprzęt RTV czy AGD, aparat fotograficzny bądź abonament telewizji kablowej >patrz ramka.
Musi być związek z przychodem
Warto więc przygotować odpowiednie argumenty przemawiające za ich ujęciem w kosztach działalności. Jak bowiem podkreśliła Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z 27 lutego 2009 r. (ITPB1/415-737/08/AK): „o tym, co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa jednak obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, w tym okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii”. Na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta