Plusy u przełożonego mają wpływ na karierę
Pracodawca zaczyna oceniać pracownika już na etapie rekrutacji. Dobre wyniki mogą oznaczać awans lub premię. Złe – pożegnanie z firmą
Coraz częściej nowoczesne systemy zarządzania personelem przewidują różne formy oceny pracowników. Kodeks pracy nie mówi jednak, w jakich odstępach czasu może następować weryfikacja zatrudnionych czy też jakie kryteria oceny trzeba w niej stosować. Takie zasady muszą więc być ustalone w przepisach wewnętrznych firmy.
Pracownik musi bowiem wiedzieć, za co i jak będzie oceniany. W myśl wyroku SN z 10 listopada 1998 r. (sygn. I PKN 428/98) pracownik, któremu powierza się określone stanowisko i stawia określone wymagania, powinien być oceniany pod kątem wyznaczonych mu obowiązków i wymagań. Nie mogą natomiast stanowić kryterium oceny jego pracy oczekiwania pracodawcy, o których pracownik nie wiedział, zawierając umowę o pracę i o których pracodawca nie informuje go w czasie trwania zatrudnienia.
Ma to tym większe znaczenie, że taka ocena jest najczęściej stosowana przy typowaniu kandydatów do zwolnienia. Wówczas, w myśl wyroku SN z 19 grudnia 1997 r., pracodawca powinien używać obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników i wyników ich pracy – zgodnie z art. 94 pkt 9 k.p.
Samorządowcy pod lupą
Inaczej jest z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta